Copyright © 2025 The WayanG
. All rights reserved.
Selama puluhan tahun, Mat Sentol mengundang tawa penonton dengan aksi jatuh bangun dan wajah diconteng tebal di layar perak. Namun di sebalik gelak ketawa itu, tersembunyi seorang pemikir visual dan pencipta ilusi yang jauh mendahului zamannya. Tidak ramai menyedari bahawa di balik watak badut itu, wujud seorang 'MacGyver' dunia filem Melayu yang membina kesan khas dengan kudrat tangan dan imaginasi semata-mata.
Dilahirkan sebagai Abdul Rasip bin Yahya pada 26 Julai 1933 di Muar, Johor, Mat Sentol memulakan langkah dalam industri perfileman melalui studio terkenal, Cathay-Keris Film Productions di Singapura. Pada peringkat awal, beliau hanyalah pelakon tambahan, muncul sebagai penari istana dalam filem epik, Hang Tuah pada 1956. Namun dari peranan kecil itulah, benih kreativiti luar biasa mula tumbuh.

Bakat komedinya berkembang pesat, namun keistimewaan Mat Sentol bukan sekadar kebolehannya membuat orang ketawa. Beliau mencipta dunia sendiri di layar perak; dunia ciptaan mesin pelik, manusia separuh robot, makhluk aneh dan teknologi futuristik, jauh mendahului imaginasi pembikin filem tempatan zamannya.
Ketika dunia belum mengenal CGI, green screen atau perisian visual canggih, Mat Sentol sudah bereksperimen dengan teknik stop-motion, lukisan manual terus atas filem, kesan lapisan berganda dan bahan terbuang untuk mencipta ilusi visual. Tembakan laser, tubuh berpisah, makhluk ghaib dan mesin aneh; semuanya dijayakan dengan kudrat tangan, imaginasi dan eksperimen berulang kali.
Beliau tidak hanya berlakon, malah turut terlibat dalam pengarahan, penulisan skrip serta pembinaan kesan khas visual. Atas keberanian bereksperimen itu, beliau akhirnya digelar sebagai 'Bapa Teknik Kesan Khas Filem Melayu', satu gelaran luar biasa dalam konteks sinema tempatan ketika itu.

Melalui francais filem 'Mata', beliau membina legasi panjang dengan karya-karya ikonik seperti Mat Tiga Suku (1964), Mat Bond(1967), Mat Raja Kapoor(1967), Mat Lanun(1968), Mat Toyol(1969), Mat Karong Guni(1971), Mat Magic(1971), Mat Drakula(1972), Mat Tenggek(1973) dan Mat Spy(1985).
Filem-filem ini bukan sekadar komedi. Ia adalah parodi budaya global seperti James Bond, Bollywood, Dracula dan dunia perisik yang diolah dalam kerangka masyarakat Melayu. Dalam jenaka rakyat itu, terselit sindiran terhadap kemodenan, ketaksuban terhadap teknologi, serta pertembungan antara kebijaksanaan manusia dengan mesin.
Ironinya, pada zaman kegemilangannya, tidak ramai yang benar-benar memahami kehebatan teknikal yang diciptanya. Penonton ketawa melihat Mat jatuh tergolek, namun hanya segelintir menyedari betapa rumitnya ilusi visual yang sedang dimainkan di hadapan mata mereka. Kepintaran itu disembunyikan di balik solekan tebal dan pakaian pelik.

Beliau turut melalui zaman kejatuhan studio besar seperti Cathay-Keris, ketika industri filem Melayu mengalami pergolakan hebat. Namun Mat Sentol tidak pernah berhenti berkarya. Filem terakhir lakonannya, Jibon pada 1998, menutup perjalanan seni lebih empat dekad, satu tempoh luar biasa bagi seorang seniman.
Hanya selepas waktu berlalu, dunia mula memahami siapa sebenarnya Mat Sentol. Pada Festival Filem Malaysia ke-32 tahun 2022, beliau akhirnya dianugerahkan Anugerah Seniman Sepanjang Zaman, pengiktirafan tertinggi kepada tokoh yang bukan sekadar pelawak, tetapi pencipta dunia visual dan pemikir teknologi dalam sinema Melayu.

Beliau juga pernah aktif menyumbangkan suara dalam penyiaran iklan televisyen dan radio seperti Jojo, Tora, Ding Dang dan Apollo.
Hari ini, Mat Sentol tidak lagi harus diingat sebagai sekadar pelawak slapstik. Beliau ialah perintis fantasi, arkitek ilusi, dan MacGyver sejati dunia perfileman Melayu, seorang genius senyap yang membuktikan keterbatasan teknologi bukan penghalang kepada kebesaran daya cipta.